fredag 22. mai 2020

Knirkerne


Av Tom Fletcher
Illustrert av Shane DeVries
Oversatt av Torleif Sjøgren-Erichsen
Aschehoug, 2020
343 s.
Målgruppe: ca. 8-10 år
Bokmål

Hovedinnhold: Har du noen gang hørt rare knirkelyder om natten? Knirkelyder som kommer fra under sengen din? Da må du være på vakt!?!

Lucy Dyngerud våkner en morgen og foreldrene er borte. Ikke bare er Lucys foreldre borte, alle voksne i hele Fjertingby er borte vekk. De første døgnene synes de aller fleste barna i byen at foreldrenes fravær er himmelsk. Helt til det blir det tomt for godteri, de blir trøtte, sultne og redde.
Hvor er det blitt av alle de voksne? Har det noe med de rare knirkelydene under sengene deres å gjøre? Selvfølgelig har det med knirkelydene å gjøre, det er nemlig knirkerne, som har vært på ferde. De minner om snegleaktige gremlins. De tåler ikke sollys, bor i en bakvendt verden kalt Rendu og elsker søppel og ekle ting. De har kidnappet alle voksne, for de voksne kvitter seg med det knirkerne er totalt avhengige av, nemlig søppel, rot og rask.
Lucy må dra til Rendu, hvor opp er ned og rett er galt, for å finne de voksne. Spørsmålet er om hun vil lykkes…

Språk: Forteller henvender seg stadig direkte til leser. Lett og muntlig språk.

Emne: Familie. Søppel.

Alder boka passer for: ca 8 – 10 år.

Vurdering: Knirkerne er en tykk bok, med mye luft på sidene og mange flotte illustrasjoner.
Hvis Disney hadde laget manus til skrekk-komedien «Gremlins» på 80-tallet, tror jeg vi kanskje hadde fått denne boka som resultat.

Forfatteren er enormt til stede i denne boka. Han henvender seg til leseren titt og ofte. Han sier i fra om at nå må du forberede deg på at det blir skummelt, pass på nå. Ser du, jeg sa det ble skummelt. Nå leser du helt på eget ansvar. Nei, dette blir så skummelt at vi rett og slett bare hopper over dette kapittelet. Han kommer med frampek om hva som skal skje. Lucy skal bli den store helten i denne fortellingen, men det vet hun ikke enda. Som voksen leser har jeg lyst til å si «HYSJ!» til Tom Fletcher og be ham å la meg få lese boka hans i fred, uten hans konstante innblandinger. Men kanskje yngre lesere synes dette er noe av det beste.

Jeg liker tegningene, helt sant, men jeg liker dessverre ikke at de gir et helt annet uttrykk av boka enn teksten. Disse knirkerne skal nemlig være ekle og enormt skumle. Det skumleste du noensinne har sett. Da begynner min hjerne å jobbe noe enormt med å se for seg disse skumle knirkerne, og på neste side får fantasien min seg en kraftig smell. For illustrasjonene viser knirkerne som noe av de søteste monsterne jeg har sett. Hvis Disney hadde laget denne boka hadde det helt klart blitt produsert knirkerne-kosedyr og jeg hadde garantert kjøpt minst ett eksemplar.

Boka er lett å lese, historien er rett frem og forutsigbar. Personlig likte jeg ikke denne boka, men jeg håper at målgruppa vil synes den er dypt fascinerende, spennende og skummel.


Anmeldelse skrevet av Caroline L. Gabrielsen, Vennesla bibliotek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.