onsdag 28. oktober 2020

Ingenting usagt

Av Sabina Store-Ashkari
Cappelen Damm, 2020
90 s.
Målgruppe: fra 13 år
Bokmål


Sabina Store-Ashkari er ei 20 år gammel jente fra Vadsø. Lyrikksamlingen Ingenting usagt er debuten hennes, ei samling av dikt hun har skrevet og lagt ut på Instagramkontoen @ingentingusagt siden hun var 16 år. Hun har i dag 7 000 følgere.

Diktene handler om å være ung, sterk og sårbar. Temaer som kjærlighet, vennskap og kjærlighetssorg går igjen. Diktene har gjerne et hverdagslig utgangspunkt, men handler ofte om de store temaene som kjærlighet, sorg og håp sett fra en ung kvinnes ståsted. Å skrive om følelser og kjærlighet går nok aldri av moten.

Lengden på diktene varierer fra ei verselinje til lengre tekster. De er preget av et muntlig språk. Det er flere illustrasjoner i boka som er tegnet av Erika Coucheron Krogstad. De passer godt til diktene og det ga noe ekstra til samlingen.

Jeg likte at det var en helhet i samlingen, og at det ikke er vanskelig å forstå hva disse diktene handler om. Jeg avslutter med min favoritt fra samlingen:

det hender at jeg sover
i den gamle t-skjorten din
ikke fordi jeg savner deg
ikke fordi du fortjener det
ikke fordi jeg lengter tilbake
men fordi
den er
sykt behagelig


Anmeldt av Julie Keim, Vågsbygd bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.