onsdag 28. oktober 2020

Helt ærlig - om hvordan vi henger sammen

Av Kirsten Holtmoen Resaland og Astrid Nylander
Almaas
Illustrert av Kristine Agøy Sand
Cappelen Damm, 2020
394 s.
Målgruppe: fra ca 11 år og oppover. 
Bokmål

 
Kirsten Holtmon Resaland og Astrid Nylander Almaas har sett seg lei på at ungdommers problemer blir løst med filmkveld og godteri. Det går faktisk an å få svar på de vanskelige spørsmålene og ta tak i livets mange utfordringer. Helt ærlig legger alle kortene på bordet, livet er ikke enkelt, men det betyr ikke at livet er håpløst. 

Resaland og Almaas vil lære ungdommer om livsmestring og psykisk helse, og samtidig normalisere livets realiteter..

Her får ungdommer råd og veiledning om hva som er normalt, som man ikke behøver å bekymre seg for, når man faktisk bør oppsøke hjelp og ikke minst hvem man kan spørre om hjelp. 

Boka er delt i ti deler, som tar for seg blant annet kropp, sex, følelser, hvordan forholde seg til andre mennesker og psykiske lidelser. 

Vurdering av innhold: Kirsten Holtmon Resaland er spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi og har jobbet med psykisk helse hos ungdom i mange år. Astrid Nylander Almaas er overlege ved Barne- og ungdomsavdelingen ved Ahus, er spesialist i barne- og ungdomssykdommer og har doktorgrad i hjerneutvikling og ernæring hos barn. 

Ved å lese all denne informasjonen kan man lett tro at innholdet i boka er tørt, kjedelig og vanskelig å forstå, dette er heldigvis ikke tilfelle. Det merkes at forfatterne har jobbet iherdig med å gjøre teksten lettfattelig og trygg. 

Denne boka er stappfull av fakta, tips og konkrete råd som både barn, ungdom og voksne kan få bruk for.

Sands illustrasjoner passer veldig godt til teksten og gir boka både humor og alvor i en fin kombinasjon.  

Jeg må innrømme at i skrivende stund har jeg ikke lest boka ferdig. Dette er en stor bok med mange alvorlige temaer, som man av og til rett og slett må ta litt pause fra og tenke på, men jeg føler meg trygg mens jeg leser. Jeg føler meg ivaretatt. Innimellom dukker det opp setninger som sier «snakk med en voksen om dette» eller «dette kan du kontakte helsesøster om». Det er når setninger som dette dukker opp, at jeg blir minnet på at denne boka er skrevet for ungdom, ikke egentlig for meg på 33 år, men jeg lærer mye like vel.Denne boka kunne med ørsmå justeringer lett vært for voksne. Det sier noe om hvor universelle temaer som blir tatt opp. 

Hvis jeg skulle pirket på noe, så ville det vært at jeg savner en alfabetisk oversikt med sidetall over temaer som blir nevnt. 

Språk: Lett og muntlig språk. Alt av fremmedord blir forklart på en enkel og grei måte. Direkte henvendelser til leseren. 

Emneord: Helse. Sex. Psykisk helse. Kropp. Følelser. Psykiske lidelser. Selvtillit. Selvfølelse. Selvbilde. Livsmestring. Normalitet. Mobbing. Vennskap. Sorg. +++


Anmeldt av Caroline Louise Gabrielsen, Vennesla bibliotek. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.