tirsdag 18. mai 2021

Vi er løver

 

Av Jens Mattson og Jenny Lucander
Oversatt av Jan Chr. Næss
Gyldendal, 2021
[22 s.]
Målgruppe: 3-9 år
Bokmål


Brødrene er veldig glad i å leke at de er løver som jakter på savannen, men en dag orker ikke den ene løven å leke mer. Han er blitt syk og må på sykehus. Dette klarer ikke lillebroren å godta og prøver å få ham med på lek. Men broren blir ikke bedre, bare verre.

«Jeg får lov til å legge meg ved siden av bror min i senga. Jeg klorer med fingrene mot armen til broren min og knurrer. «Vi er løver», hvisker han. Jeg nikker. Snart skal vi gå på jakt igjen.»

 Slik slutter boka og vi voksne skal forstå at dette ikke går godt.

Vurdering:
Dette er en svært rørende og trist bok som kan brukes til å snakke om kreft og døden i sorgarbeid for barn i samme situasjon.

Illustrasjonene er fine og passer til teksten.

Gyldendal skriver om boka:
Vinner av Nordisk råds Barne- og ungdomslitteraturpris 2020 -- om søskenkjærlighet og fantasiens kraft.

Emneord: kreft, døden, fantasi og søskenkjærlighet.

Genre: billedbok


Anmeldt av Åse Biribakken, Farsund bibliotek


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.