tirsdag 18. mai 2021

Sarahs drøm (Søstrene Gyldenblom #1)

Av Giovanni Di Gregorio
Illustrert av Alessandro Barbucci
Oversatt av Stéphanie E.R. de Miranda
Gyldendal 2021
71 s.
Målgruppe: 8-12
Bokmål


Sarahs drøm er den første boka i den nye serien Søstrene Gyldenblom. 

Sarah og hennes to søstre, Cassiopeia og Lucille bestemmer seg for å overraske moren til morsdagen og lage et album med gamle bilder fra morens oppvekst. De går opp på loftet og finner et bilde av moren der hun er høygravid og står foran et veldig spesielt tre. Men hvem av de tre søstrene er hun gravid med? 

Moren til jentene ønsker ikke å snakke om sin fortid så Sarah, Cassiopeia og Lucille gjenopptar “Søsterklubben” for å finne ut av hva moren skjuler. 

Sarahs drøm er en historie om familie, spesielt søsken. De tre søstrene er veldig forskjellige. Sarah, den eldste søsteren, har den samme drømmen hver natt. Hun drømmer om et høyt vakkert tre, en gråtende manet og et glasshus. Cassiopeia er opptatt av gutter, spesielt Ulysses, mens den yngste søsteren Lucille vil bare snakke til katter. Forfatteren og illustratøren har virkelig fått fram de ulike personlighetene til søstrene.  

Vurdering:
Jeg likte godt de mystiske elementene i drømmen til Sarah. Illustrasjonene appellerte veldig til meg. Følelsene og stemningen på hver side var godt fanget, med detaljer som jeg ikke alltid fikk med meg ved første øyekast. Dynamikken mellom søstrene var veldig ekte for meg, ettersom søsken ofte har den kampen av kjærlighet og irritasjon til enhver tid. 

Denne tegneserien passer for barn som liker Nikoline, Spilledåsen og Kikkis krim. Den ga meg også mange assosiasjoner til serien W.I.T.C.H. som jeg leste da jeg var barn. Etter å ha googlet illustratøren viser det seg at han var med å skape W.I.T.C.H. så det var ikke så rart. Jeg likte veldig godt illustrasjonene til Barbucci. De er rett og slett fantastiske. Den vakre belysningen, de fine farger og alle karakterene. 

Sarahs drøm er en avluttende fortelling. Den slutter ikke med noen stor cliffhanger. Men jeg håper virkelig det kommer mange flere i denne serien. 

Språk: lett og enkelt språk. 

Emneord: søsken, familie, hemmeligheter, samhold


Anmeldt av Julie Keim, Vågsbygd bibliotek 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.