tirsdag 18. mai 2021

Jeg er brun


Av Ashok Banker
Illustrert av Sandhva Prabhat
Oversatt av Ina Vassbotn Steinman
Cappelen Damm, 2021
31 s.
Bokmål


Bildebok

Hovedinnhold:
Boka starter med: Jeg er brun. Jeg er vakker. Jeg er perfekt. Alle sidene viser brune mennesker som snakker forskjellig språk, gjør forskjellige ting, ser litt forskjellig ut, bor forskjellige steder og ber forskjellige steder. Boka har ingen historie å gjenfortelle, den viser hvor forskjellige men likevel like vi er.

Vurdering:
Jeg vet ikke helt hva jeg mener om denne. Det er en sjarmerende og varm bok, livlige og fargerike tegninger. Budskapet er at alle barn er verdifulle. Boka åpner opp for samtaler mellom barn og voksne. Boka må formidles. Det er noen vanskelige ord her. Den har fått litt varierende anmeldelser. Forfatteren er indisk, dette er hans første barnebok. Gode illustrasjoner.

Tema: Mangfold, alle like gode, barn er verdifulle uansett.
Språk: Kort, stikkordsform
Illustrasjoner: fargerike, livlige.
Målgruppe: Forlaget sier 3-6 år. Jeg tror fra 4-5 år og opp til 2.klasse.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.