tirsdag 2. april 2024

Sana og øynene


Av Hilde Hagerup og Mina Adampour.
Kagge, 2024
31 s.
Målgruppe: 6-9 år
Bokmål


Dette er en billedbok som ifølge forlaget passer for aldersgruppen 6-9 år. Jeg ville sagt litt yngre også - og ikke minst de av oss voksne som har godt av å få en økt forståelse for ulike bakgrunner og levekår.

Dette er en fortelling fra hovedpersonen Sanas liv. Den foregår, slik jeg tolker det, i dagens Norge. Vi befinner oss i et bymiljø. Her er bygårder, trangboddhet, trikken som får koppene til å riste i skapet, loppemarkeder og mennesker som venter på bussen. I Sanas verden er også skolen og skoleveien, venner, søsken, hjelpe mamma med å forstå samfunnet, 17.maifeiring og foreldresamtaler. Rammen er ikke i fokus, men er likevel viktig for å få fortalt historien om Sana.

Historien fortelles fra Sanas perspektiv, gjennom det hun ser og opplever. Sana er en jente i tidlig barneskolealder og vi får være med henne i hennes observasjoner i hverdagen. Hun vokser opp i en minoritetsfamilie og i hennes verden kjenner hun på både inkludering og utenforskap. Historien fortelles lineært og er et lite utsnitt fra Sanas hverdager. Her er ingen spenningstopper, ingen mysterier. Det er en fortelling som drives fremover av sentrale temaer som utenforskap, inkludering og vennskap.

Foruten Sana spiller mammaen hennes en viktig rolle i fortellingen. Vi blir gradvis kjent med begge to; både hvordan og hvem de er, men også hvordan omgivelsene reagerer på og interagerer med dem. Det siste utgjør en del av tematikken i boka. Både Sana og de andre karakterene i fortellingen fremstår som troverdige og er skildret med omtanke og mye varme. 

Tempoet i fortellingen er rolig og jevnt; dette er en hverdagsfortelling. Tonen er undrende, ettertenksom og etterlater meg håpefull, med en god følelse. Språket er liketil og direkte. Boken har mange og fargerike illustrasjoner.

Dette er en fortelling jeg lever meg inn i. Jeg opplever den som realistisk og innsiktsfull. Den gir meg et innblikk i en hverdag som ikke er helt min, men som jeg både trenger og vil forstå mer av. 

Sana og øynene er en nydelig, varm billedbok. Den omhandler viktige temaer på en ikke-dømmende og anbefales på det sterkeste av undertegnede.


Anmeldtt av Merete Riekeles Kvennvollen, Kristiansand bibliotek.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.