tirsdag 2. april 2024

Enhjørning

 

Av Sveinung Lutro
Cappelen Damm, 
33 s.
Målgruppe:
Bokmål


I denne faktaboka lærer vi om historien bak enhjørningen. Vi går tilbake over 2000 år, da legen til kongen fra Persia nevnte den mystiske skapningen fra India i en bok. Enhjørningen ble etter hvert til en legende, og folk trodde at hornet kunne lege sykdommer og hjelpe mot forgiftninger. 

I dag har folk sluttet å tro på enhjørninger, men den er enda veldig populær hos barn. Den har også blitt et symbol på pride bevegelsen.

De fleste har på en eller annen måte et forhold til enhjørninger, men få vet om historien bak dette fabeldyret. Jeg mener boka forteller historien bak enhjørningen på en god og illustrerende måte, med fargesterke og detaljerte bilder. 

Jeg anbefaler denne boka og jeg tror mange barn vil få lyst til å lære og kanskje søke mer informasjon om enhjørningen og andre vesener nevnt i denne boka. 

Den er lettlest med korte setninger og mye luft. Dette gjør den til en perfekt bok for barn som nettopp har begynt å lese, men jeg synes også at eldre barn kunne lært noe av den. 
Jeg tror barn trenger litt magi og overtro i en utfordrende hverdag. I så måte treffer denne boka bra.

Anmeldt av Mildrid Jensen, Farsund bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.