tirsdag 2. april 2024

Rarer fakta om kroppen og sånn

 

Av Bengt Fredrikson og Andreas Palmaer
Illustrert av Camilla Victoria Storm
Cappelen Damm, 2024
I serien Leseløve
60 s.
Målgruppe: 6-10 år
Bokmål



Innhold:
En samling rare fakta. Boka tar for seg 21 ulike fakta, og de fleste av dem er kroppsrelaterte, enten for mennesker eller dyr. Hver fakta får 2-3 sider hver seg, hvor det er skrevet enkelt og forståelig, samt at det hører en morsom illustrasjon til. 

Vurdering:
Denne boka gir innblikk i flere rariteter som er både interessante og morsomme å lese om, som det at man er lengre om morgenen enn om kvelden pga tyngdekraften, og at derfor kan også en astronaut som har oppholdt seg lenge i verdensrommet være høyere etter romferden enn før. Det er også tatt med ting som kan være nyttig å lære, for eksempel hvorfor det er lurt å ikke slumre vekkerklokka om morgenen, eller hvordan man kan gjøre noen grep for å prøve å minske faren for mareritt. 

Samtidig reagerer jeg på noen av faktaene som er tatt med i boka, da jeg tenker de kan virke oppfordrende til å gjøre ting som kan være farlige, som å stikke hodet i en bøtte med vann som fremgangsmåte til å finne ut hva hodet ditt veier, eller fakta som skremmer unødvendig, som for eksempel at «verdens vanligste dyr bor kanskje i magen din». Jeg savner også en innledning før man kommer til alle faktaene, og spør dessuten meg selv underveis om hvor faktiske noen av faktaene er, for jeg kan jo klare å nynne selv om jeg holder meg for nesa, bare ikke særlig lenge av gangen. 

I utgangspunktet ei kul bok, hvor jeg som voksen også lærte mange ting jeg ikke visste fra før. Den er lett å lese, og kan nok oppmuntre til videre lese- og lærelyst. Personlig ville jeg kanskje latt noe av innholdet gå igjennom sensuren en gang til, men det er godt mulig jeg som mor er litt for kritisk og engstelig. 



Anmeldt av Linda T. Strandskogen, Nodeland bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.