tirsdag 2. april 2024

Bursdagsfesten

 

Av Bjørn Arild Ersland
Illustrert av Per Dybvig
Gyldendal, 2024
40 s.
Målgruppe: 3-5 år
Bokmål


Hovedinnhold:
Julie har bursdag og pynter ute i hagen til selskap. Jan er inne og lager muffins til selskapet. Plutselig kommer det et heidundrende brak. En stor stein ligger oppå kakebordet og dekker mesteparten av hagen. Hvordan skal de få feiret bursdagen til Julie nå? Hvis ikke de får flyttet den store steinen blir det ikke noe bursdagsselskap.


Julie og Jan får først hjelp av verdens sterkeste mann og verdens sterkeste dame til å flytte steinen, men ingen av dem er sterke nok. De prøver å få  tak i en kongeelefant, som visstnok er verdens sterkeste dyr, til å hjelpe, men de får dessverre bare med seg en grevling hjem i stedet. Men hva skal liksom den lille grevlingen gjøre?

Språk: Enkelt, lett og ledig.
Emne: Bursdag. Vennskap. Hjelpe hverandre. Kreativitet.
Alder boka passer for: 3 – 5 år
Vurdering:
Hva kan jeg si? 

Dette boka var snodig, fra begynnelse til slutt. Jeg får dessverre ikke helt taket på den, selv om jeg leser den om igjen og om igjen. Jeg skjønner problemet, steinen ødelegger bursdagsfeiringen, men hvor steinen kommer fra får man dessverre ingen svar på. Verdens sterkeste mann og verdens sterkeste dame kan dessverre ikke hjelpe med steinen, men i stedet ser det ut til å kanskje bli et forhold mellom disse to, bra for dem.

Dyreparken har lotteri hvor Julie og Lotte prøver å vinne en kongeelefant. I forbindelse med lotteriet blir jeg meget nysgjerrig på mange av de andre dyrene man kan vinne. F.eks. sverdgjøk, skumlesefisk og stor antilopefanger. Dyr vi kun får presentert på plakater utenfor dyreparken og ikke får vite noe mer om. Julie vinner trøstepremien i stedet for kongeelefanten, en grevling. 

Ved å studere illustrasjonene til Dybvig ser man at i bakgrunnen finner grevlingen en spade og begynner å grave ved den store steinen. 

Bursdagen er ødelagt, så Julie og Jan legger seg for å sove. De våkner brått av et dunk ute i hagen. Den høyre lyden oppstod da den store steinen falt ned i grevlinghullet, og oppå steinen står grevlingen stolt med et glass med champagne(?) og sier «Ta-daaa!», og dermed er boka ferdig?!?

Jeg skjønner at grevlingen er fornøyd, den har tross alt fått bukt med det aller meste av steinen, men det ser også ut som om det nå er en stor haug med jord på plenen. Hva skal i så fall skje med den? Og så vidt jeg kan se av illustrasjonene så er bursdagsbordet med bursdagskaka fortsatt borte. Så hva er det egentlig å rope hurra for? Er bursdagen reddet nå?

Jeg er veldig forvirra. 

Jeg tror jeg med trygghet kan si at jeg dessverre ikke er i målgruppa denne boka er ment for.

Streken til Dybvig:
For de som kjenner Per Dybvigs strek fra tidligere får de en illusttrert opplevelse som virker kjent, men i tillegg til Dybvigs kjente bruk av blyant og penn får man her i tillegg en malerisk opplevelse. Dybvig ser ut til å ha benyttet seg av akvarellmaling store deler av boken. Blyanttegningene og akvarell-teknikken utfyller hverandre godt i fortellingen. 


Anmeldt av Caroline L. Gabrielsen, Vennesla bibliotek. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.