tirsdag 11. oktober 2022

Jeg strekker armene ut av dette diktet

Av Kristian Bergquist
Forlaget Oktober, 2022
98 s.
Målgruppe: ungdom, voksen
Bokmål


Hovedinnhold:

Kristian Bergquist har utgitt en rekke med kritikerroste diktsamlinger, og han har tidligere gitt ut to diktsamlinger for ungdom: «Kom og sett meg i orden» og «Jeg vil bare at det skal være oss». «Jeg strekker armene ut av dette diktet» er en samling med utvalgte dikt fra tidligere diktsamlinger han har utgitt for voksne. Den er delt i 5 deler, hvor det blir lagt vekt på ulike temaer. Det er vanskelig å gjengi et innhold, men forfatteren skriver nakent og ærlig om ensomhet, sosial angst og lengsel etter kjærlighet. 

Språk: Nakent, ærlig, åpent, sårt.

Emner: Ensomhet, lengsel, sosial angst, kjærlighet.

Vurdering:
Dette er en fin diktsamling som kan leses av både voksne og eldre ungdom. Diktene er korte, fine og enkle å forstå. De strekker armene ut mot leseren, for å bli tatt imot, og man blir oppriktig glad i noen av diktene. Fordi diktene er så ærlige og såre, og skildrer de vanskelige temaene Bergquist tar opp, på en måte ungdommen kan kjenne seg igjen i. Det er flere gode dikt å dra frem, og dette er et av dem:

«hvorfor blir du ikke med ut
spør du
jeg føler meg møkkete
svarer jeg
ta deg en dusj
sier du
det er på innsida
sier jeg»


Anmeldt av Jeanette Sødal Blomberg, Lillesand folkebibliotek


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.