tirsdag 28. september 2021

Abnormium

 

Av Ida Kinden Jonassen
Kindex Forlag, 2021 
226/228 s.
Målgruppe: Ungdom
Nynorsk og Bokmål



Hovedinnhold:

Anthea kan ikke ha med seg noen hjem, det får hun ikke lov til. Noe som er veldig tungvint når hun vil henge med kjæresten Gaute. Hver kveld, kl. 22.00, blir Anthea låst inne bak sju dører av Sebastian, som ikke er faren hennes. Han er ikke engang kjæreste med moren. Hva er greia med Sebastian og moren egentlig? En kveld skjer det noe dramatisk, og Antheas mor og Sebastian bestemmer at Anthea skal begynne på kostskolen Abnormium, med en gang. Hun rekker ikke å fortelle Gaute at hun skal flytte. Mobiltelefonen blir tatt fra henne og hun blir etterlatt på Abnormium.

Kostskolen er full av såkalte abnorme mennesker. Folk med spesielle evner og egenskaper. Noen kan få flammer ut av hendene, noen kan bli til stein, osv. Under en time i verdier og refleksjon nevner læreren at Anthea likner sin mor. Har Anthas mor vært elev på Abnormium? På skolen dukker det stadig opp en gråaktig gutt, som bare Anthea kan se. Er han et spøkelse?

           For hvert spørsmål som blir besvart dukker det opp mange nye.

Plutselig begynner både lærere og elever å forsvinne sporløst. Anthea kom til Abnormium for å være trygg, men er det egentlig trygt for noen å være på Abnormium? Anthea blir kjent med Mikkel, Nora og Aksel. Sammen skal de fire ungdommene prøve å løse mysteriene på Abnormium.

Språk: Bokmål-versjonen har et bergensk preg. Ord som beinene, jenten, greien og barnene. Språket føles veldig gammeldags, litt snodig, forfatteren er født i 1992. Ikke synes jeg språket flyter spesielt godt heller. Dialogene føles kunstige.

Emner: Familie, hemmeligheter, vennskap. Abnormitet.

Vurdering:

Ida Kinden Jonassen er utdannet lektor med master i pedagogikk og underviser i norsk og engelsk. Hun er ikke bare forfatter og lærer, men også den som har startet Kindex forlag. Forlaget har som mål om å gi ut alle sine titler på bokmål og nynorsk. Jonassen begrunner dette med at:

- bøker skal vera for alle
- språk er identitet, og me må difor ta vare på både nynorsk og bokmål
- det er lettare å læra seg ei ny målform om ein får støtte.

Jeg både liker og misliker påfunnet Kindex forlag har kommet med om at de skal gi ut alle bøkene sine på både nynorsk og bokmål i samme bind. Tanken bak er nok veldig god, men jeg er usikker på hvordan lesingen vil fungere i praksis. 

Boka gir meg assosiasjoner til Marvels X-men univers, hvor mennesker blir født med diverse magiske evner og ikke passer inn i resten av samfunnet. Venne-firkløveret og mysterieløsningen gir meg Harry Potter-vibber, siden elevene tross alt går på en magisk kostskole hvor underlige ting skjer.

 Boka fenget ikke meg personlig, men to anmeldere på uprisen.no er tydelig uenig med meg. De syntes den alltid var spennende og umulig å legge fra seg. Hvis målgruppa synes den fenger, da skal jeg heller ta et steg tilbake og holde mine meninger for meg selv. 


Anmeldt av Caroline Louise Gabrielsen, Vennesla bibliotek



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.