onsdag 21. november 2018

Ingenlund : Morrigans forbannelse


Av Jessica Townsend
Oversetter: Kirsti Vogt
Vigmostad & Bjørke, 2018
413 s.
Målgruppe: 11+
Bokmål


Morrigan Kråkh er 10 år, og lever på lånt tid. Hun er et såkalt «forbannet barn», født på den verste ulykkesdagen. Ulykker følger henne over alt hvor hun går, katter dør, folk brekker bein og syltetøy blir ødelagt. Verst av alt, midnatt på sin 11-års dag, skal Morrigan dø.

Dette faktum at Morrigan snart skal dø ser ikke ut til å påvirke faren eller stemoren. De er allerede i ferd med å planlegge et liv uten ulykkesfuglen Morrigan.

Heldigvis dukker den mystiske Jupiter Nord opp, før de farlige røyk-og-skygge-jegerne får kloa i Morrigan. Jupiter transporterer Morrigan til den magiske byen Ingenlund, hvor hun vil være trygg.
Jupiter vil at Morrigan skal være en del av «Det vunderlige selskap». En magisk forening som gir status, rikdom og makt i Ingenlund. For å bli en del av Det vunderlige selskap, må hun bestå en rekke tester, 500 barn kjemper om ni plasser. Morrigan må vise kløkt, styrke og et enestående talent for å bestå opptaksprøvene. Hvis hun mislykkes vil hun ikke bli en del av Det vunderlige selskap, og vil måtte forlate tryggehten i Ingenlund og gå sin egen død i møte.

Språk: Litt tungt. Fremmedord., eks. kanseler. Fargerikt og detaljrikt.

Emne: Vennskap. Familie. Tilhørighet. Mot. Tro. Magi. Selvtillit. Ensomhet.

Alder boka passer for: ca 11 år og oppover. Krever en dreven leser.

Vurdering: Det er ingenting som er så skummelt som å sammenligne en bok med Harry Potter-bøkene. Denne boka har lenge blitt rost opp i skyene. MYE! Jeg har hørt alt dette før, og jeg har latt meg lure og jeg har ofte blitt vanvittig skuffa. Denne gangen prøvde jeg å ha så lave forventninger som mulig.

Jeg ser hvorfor folk sammenligner denne boka med Harry Potter. Det er mange likheter her. Morrigans familie har dessverre den ufyslige væremåten vi kjenner hos Dumlingene i Potter. Morrigan drar til et magisk univers og må lære alt fra bunnen av. Hun møter magiske, fargerike, sjarmerende og troverdige karakterer. Hun har egenskaper som gjør at hun må ta et valg, godt eller ondt.

Men… jeg synes boka er en smule tung å lese. Jeg leste denne boka først på engelsk. Jeg leste de første tre kapitlene minimum tre ganger. Jeg syntes starten var komplisert og tung. For å få med meg hva som skjedde, måtte jeg til slutt lese kapitlene høyt.

Da jeg endelig begynte å komme inn i boka, var den nesten ferdig. Jeg begynte å lese den igjen på norsk, for å utforske oversettingen. Nok en gang måtte jeg bla tilbake for å lese ting på nytt.
Oversetteren har gjort en god jobb med å tilrettelegge teksten til et norskt publikum, noen valg er jeg litt uenig i, men dette kan jeg overleve.
Partiene jeg slet med i den engelske utgaven slet jeg også med i den norske, noe som tyder på at dette ikke er oversetterens feil, men forfatteren selv.

Jeg synes det er dumt at en bok som har fått så mye skryt, verden over, og blitt sammenlignet så mye med Harry Potter, skal være så tung å komme inn i. For det er en god bok, misforstå meg rett, men Harry Potter er mye lettere å komme inn i enn Ingenlund. Noe som er vanvittig synd etter min mening. Alle likhetene med Potter og det flotte magiske universet vi blir introdusert til

Anmeldelsen skrevet av Caroline L. Gabrielsen, Vennesla bibliotek.



https://www.nrk.no/kultur/bok/frydefull-magi-i-harry-potters-and-1.14170099

https://www.dagbladet.no/kultur/denne-barneboka-har-alt-som-skal-til-for-a-bli-en-suksess/70135210

https://www.barnasegenbokverden.no/_ingenlund-jessica-townsend-9788241915512

https://www.goodreads.com/book/show/34219873-nevermoor

https://www.hachette.com.au/jessica-townsend/nevermoor-the-trials-of-morrigan-crow

https://www.theguardian.com/books/2017/oct/29/nevermoor-the-trials-of-morrigan-crow-jessica-townsend-review-fiona-noble

https://www.publishersweekly.com/978-0-316-50888-9

https://www.waterstones.com/book/nevermoor-nevermoor/jessica-townsend/9781510103825

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.