av Joanna Nadin
Illustrert av Jess Mikhail
Oversatt av Jan Chr. Næss
Gyldendal 2013
Bokmål
Hovedinnhold:
Møt barnas nye favoritt: Krise-Kristine! En jente med likhetstrekk av Rampete Robin. Kristine skaper kaos og kriser hvor enn hun går, men det er ikke hennes skyld – ting går bare ikke alltid som planlagt. For eksempel da hun vil leke frisør ender det opp med at kusina hennes blir skalla. I denne boka får du tre historier om Krise-Kristine, som egentlig heter Kristine Olsen, familien hennes og bestekompisen Kosmo. Dette er første bok om Krise-Kristine.
Språk:
Boka er lettlest med morsomme illustrasjoner på hvert oppslag. Språket er barnslig med mange småord som barn gjerne bruker i sine tekster, som for eksempel ”og så”, ”så da”. Setningene er også veldig lange, med innskutte setninger og digresjoner – også slikt et barn snakker og skriver. Språket er krydret med bokstaver i ulik størrelse, bokstaver i kursiv og innrammede ord med stjerner. Ulike lister og nummerering av viktige ting, snakkebobler og mye bruk av kolon.
Emne:
Humor.
Alder:
Høytlesingsbok fra 1. klasse eller lese-selv fra 3.-6. klasse. Som høytlesing passer den for både gutter og jenter. Som lese-selv-bok vil den nok tiltrekkes mest av jenter, siden framsideillustrasjonen og tittelen er ei jente.
Vurdering:
Ei morsom bok som passer til høytlesing. Som skolebibliotekar er det gøy å komme over bøker som kan passe til høytlesing for både gutter og jenter. Humoren i boka passer godt for barn, som voksen må jeg ha barnebriller på for å like boka og humoren. Jeg har brukt ei jente i 4. klasse som testleser for meg. Hun leste boka selv, og tilbakemeldingene var: ”BRA, MORSOM, RAR – terningkast 5, nei forresten 6”. Jeg tror forlaget med fordel kunne laget tre små bøker fremfor å trykke tre historier i ei bok. Det ville ha gjort det lettere ”å selge” boka til unge lesere.
Line H. Hjellup, skolebibliotekar Spangereid skole og veileder i lesing Kompetansesenter sør.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.