søndag 12. mai 2013

Fugl


Skrevet og illustrert av Lisa Aisoto.
Gyldendal 2013
Bokmål














Hovedinnhold:
Ei jente vi ikke vet navnet på, har et sterkt ønske om å bli en fugl som kan fly vekk fra den kalde og mørke vinteren.


Jenta spør fuglene:
  - Kan jeg være med dere?......
  - Kan du fly? spør de.
  - Nei, jeg tror ikke det -
  - Du er altfor stor til at vi kan bære deg.
    Hadde du bare lignet en fugl og hatt vinger selv så.

Hun fryser seg gjennom nok en vinter mens hun legger en plan for en ytre forvandling som dessverre for henne, mislykkes. Men hun er målbevisst, gir ikke opp håpet og ønsker enda sterkere å bli forvandlet til en fugl:

  
Denne gangen kan hun nesten ikke vente.
  Hun klatrer opp i treet og roper til fuglene:
- Kan jeg være med dere nå?
Fuglene slutter å kvitre og studerer henne lenge.
- Du ligner en fugl .....kan du fly? spør de.


Hun har lyktes. Forvandlingen har kommet innenfra. Nå kan hun fly sammen med fuglene vekk fra vinter, kulde, is og snø.

SPRÅK:
Det er lite tekst og korte setninger sammen med store og fargesterke, melankolske illustrasjoner.


EMNE:
• Jeg kom til å tenke på den kjente sangen/melodien fra flere Walt Disney filmer:

Er ditt hjerte fylt av tro på en drøm du vet er god,
Da vil alt bli sant som du har ønsket nå.


Altså det å kunne oppnå det man ønsker, selv om det synes uoppnåelig - man må ikke miste håpet.
• Jenta er ensom og passer ikke inn verken hos fuglene eller andre barn. Vi ser henne bare sammen med bestefaren, til og med i bursdagene.


ALDER BOKA PASSER FOR:
Etter min mening: 4-åringer og eldre.


VURDERING:
Dette er en melankolsk billedbok som jeg kunne godt tenke meg å lese sammen med barnebarna mine. Språket og illustrasjonene inviterer til samtale og ettertanke alt etter hvor gamle barna er. Jeg har stor medfølelse for bestefaren på siste side!


Anne Martinsen, Farsund bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.