søndag 23. november 2014

Den gule døren

DEN GULE DØREN.
Av Mona Fossdal
juritzen jr. 2014, Oslo

Smussomslaget presenterer boken slik: «Hva i all verden kan Frankensteins monster, trollmannen Merlin og Alice fra Eventyrland ha til felles? Jo – de trenger alle din hjelp til å finne ting som har forsvunnet! Bli med på å lete etter Merlin sine solbriller, Dracula sine sokker, en ring, en gul dør og mye, mye mer…». 

Ja, hva i all verden?

Allerede på forsatsen settes tonen, gule striper gir assosiasjoner til gammel tapet, tittelbladet pyntet til fest med girlander og et grønt firfislelignende monster med en rosa ballong ønsker velkommen til boken. Og resten av boken er en fest, - den reneste oppdagelsesreise! 

De første sidene gir en introduksjon til billedboken. Forfatteren har latt seg inspirere av gamle, kjente barnebøker og monsterskikkelser. Hun presenterer temaene hun har brukt på side 2. Allerede på neste side finner vi den gule døren for første gang. Den står på gløtt og vi kan skimte blå himmel i dørsprekken, noen sommerfugler flyr omkring. Hvor kommer de fra, har de kommet ut av døren?

Den gule døren er «den gule tråden» i boka og gjemmes av forfatteren på mange oppfinnsomme måter. Når vi blar om, ser vi portrettgalleriet av alle karakterene vi møter i boken. Hver av dem er viet en dobbeltside. Rim og snakkebobler på hver side oppmuntrer og veileder barna i letingen etter alt som er blitt borte. Vi møter bl.a. Jim fra «Skatten på Sjørøverøya» på jakt etter skattekisten og Nancy Drew inne i et mørkt rom med lommelykt i hånden på leting etter to blå safirer. De gamle heltene i kjent positur, men likevel satt inn i en ny sammenheng. Slik inviteres vi inn i forfatterens fabulerende univers. Hadde Alice i Eventyrland en seilbåt i tekoppen? Møtte Dorothy i «Trollmannen fra Oz» virkelig Mick Jagger og «Stupedama» på saltpastill-esken? Illustrasjonene utvider teksten og gjør leseren nysgjerrig på å finne ut mer, og kanskje lese de gamle klassikerne. 

Mona Fossdal er utdannet grafisk designer og har siden 1995 arbeidet som lektor i formgivnings- og mediefag på en videregående skole i Sogn og Fjordane. Denne erfaringen bruker hun til fulle i «Den gule døren». Hun benytter seg av collageteknikk med klipp fra kjente steder, malerier og foto sammen med sine egne fargetegninger i illustrasjonene. Det er også mange referanser til andre kjente skikkelser i boken.

Bildene er detaljrike med mange overraskelser, boken har mye humor og gir gode muligheter for samtale. Noen av illustrasjonene er litt ekle og skumle, men karakterene menneskeliggjøres ved å ha mistet dagligdagse ting. Hvem ville vel trodd at Dracula brukte stripete ullsokker i sine røde Vikingstøvler? Eller at han pusser tennene med en rosa og hvit Jordan-tannbørste?

Alle trådene samles på de siste sidene: «Alt som var borte - har dukket opp, blant annet en gul dør, en lykt og en kopp. Kanskje det er på tide å dra, en tur til Bahamas – det vil bli bra.» Om bord i en tilgrodd, sjøstjernebesatt ubåt dypt nede på havets bunn, seiler hovedpersonene videre på nye eventyr. Leseren får en siste sjanse til å se alt som er funnet igjen, før gjenstandene svever avgårde ut i verdensrommet.

Forlaget anbefaler boken for barn i alderen 6-9 år, jeg vil si en myldrebok for barn i alle aldre.

Turid Fjeld Westenvik, Flekkefjord bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.