onsdag 11. mai 2016

Reklameskatten

Skrevet av Arne Garvang


Forlag: Gyldendal 
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 219 s.

Forlaget sier dette er en bok for de på 13 år og oppover. Den inneholder ingenting som ikke også godt kan leses av 11 åringer.
Boka er skrevet i et lett og muntlig språk.

Arne Garvang skrev den første boka om Muffe for over 20 år siden. Denne boka handler ikke om Muffe, men er akkurat like morsom og spennende som disse. Og har en først hørt Garvang fortelle om Muffe, dukker lyden av stemmen hans opp i hodet så snart en begynner å lese. Det er mulig det først og fremst gjelder ”oss gamle” og ikke aldersgruppen boka egentlig er skrevet for.

I boka møter vi Putte, egentlig Pernille Uttermann, broren Jacka, egentlig Jack Alfred. De er 13 år, tvillinger og bestevenner, men så ulike at de kunne vært fra forskjellige planeter - ifølge Putte. Vi møter også Roland Nygård, 14 år. Disse tre er en tight trio. Putte er begeistra, kanskje litt forelska i Roland, mens han er mer opptatt av Jacka. Disse tre forteller historien ved å skrive hvert sitt kapittel i boka. Lenger ut i boka kommer også læreren deres, Granberg til orde i noen kapitler.

De tre ungdommene møtes ofte i tvillingenes kjellerstue: de ser på film eller på reklamesnutter. De får en prosjektoppgave på skolen og bestemmer seg for å lage reklamefilm. De bestemmer seg for en upopulær brus fra en lokal produsent. Jacka hacker seg inn på datasystemet til et lokal reklamebyrå , noe han senere blir anmeldt for, for å se hvor mye de får betalt for en jobb og hvor mye det koster å få en film sendt på TV.  De tropper opp på reklamebyrået for å få noen tips. Der møter de også Bille, 12 år, som har en tante som jobber i resepsjonen. Bille blir med i gjengen og det viser seg at hun er tøff og kan litt av hvert.  De besøker også bryggeriet og de går med på å la dem prøve. 

Ungdommene skriver teksten, filmen blir lagd med Roland som hovedrolleinnehaver og tvillingenes far er med. Reklamen blir sendt på lokal-TV og de får 750 kr for jobben. Men plutselig er de kjendiser. ”Alle” har sett deres utradisjonelle reklame. De blir intervjuet og får mange forespørsler om nye reklamer også fra firmaer i Oslo. De har skjønt at det er snakk om store penger i reklameverden og begynner å kreve betaling. De får 170.000 for en sjampo reklame som varer ett minutt. 

Dermed trenger de en bankkonto og innkaller foreldrene til et møte der de blir med og starter eget firma. I starten er det bare gøy, men er det mulig å være like nyskapende hele tiden? Er det mulig å fortsette med dette ved siden av skole og lekser? Får de tid til å sove nok?


Heldigvis later ikke Garvang som at dette er helt uproblematisk. Ungdommene blir slitne. Men de har hatt det gøy, de har lært mye og tjent gode penger.

Anmeldelsen er skrevet av Else Marie Nesse, Kristiansand folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar