onsdag 21. november 2018

Det jenter er lagd av


Av Elena K. Arnold
Kagge, 2018
222 s.
Målgruppe: 12-13+
Bokmål


Da jeg var fjorten, sa moren min til meg at det ikke fantes noe som het ubetinget kjærlighet. «Jeg kan slutte å elske deg når som helst,» sa hun, «ingen elsker betingelsesløst».

Boken starter der de aller fleste ungpikeromaner slutter, Nina har kapret drømmeprinsen:

Betingelse nr. 1: Sex. Det høres ut som en klisjé, og det er det kanskje også, men jeg vet hvor viktig sex er for forholdet vårt. Og det er greit for meg; jeg elsker det. Jeg elsker å være med Seth. Det gjorde ikke vondt, ikke så veldig, i hvert fall, første gang, og siden har det bare blitt bedre.

Betingelse nr. 2: Jeg ringer ham ikke. Ok, så høres det kanskje sprøtt ut å ikke kunne ringe kjæresten din, men det er ikke sånn. Jeg mener, han har aldri sagt at jeg ikke kan ringe ham. Jeg pleide å ringe ham, i begynnelsen, men det tok ikke lang tid før jeg skjønte at den Seth som ringte meg var mye morsommere enn den Seth jeg ringte til.

Her er det tenåringssex, orgasme, mens, abort og elendig foreldreskap, ispedd religiøse legender om århundrer med dyrkelse, utnyttelse, tortur og misbruk av kvinnekroppen. Alt vi helst vil slippe å høre om, det delvis eller absolutt tabubelagte, men som vi absolutt bør snakke om.

Det finnes helt klart mer velskrevne ungdomsromaner der ute som også gjerne er mer troverdige, men denne er den mest brutalt ærlige jeg har vært borti, som ikke pynter på ting, og kanskje er det akkurat det ungdommen trenger. Personlig mislikte jeg boka fra første til siste setning, ikke bare fordi den var ubehagelig, men også fordi jeg aldri klarte å like hovedpersonen, ikke tror jeg noe særlig på henne heller.

Forfatteren har skrevet et langt etterord om tankene bak boka, og jeg forstår hvor hun kommer fra og hva hun vil si, men jeg er fortsatt ikke helt overbevist. På tross av det dekker boka flere viktige tema som bør belyses og det er langt mellom bøkene som gjør dette på en ok måte. Nettopp derfor bør vi løfte fram denne litt.

Alder: 12-13+, litt uenig med meg selv her, men ungdommen i dag blir pepret med langt verre ting enn det som omtales i denne boka fra tidlig alder.

Språk: Virker godt oversatt, ungdommelig språk uten klisjéer, en del banning, skildringer av til tider groteske scener.

Tema: Kjærlighet (NB. Ikke en romantisk roman), Abort, ensomhet, omsorgssvikt, sex, oppvekst, finne seg selv.


Anmeldelse skrevet av Helene Høgli-Knutsen, Lyngdal bibliotek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.