torsdag 12. mai 2016

Steinengler

Skrevet av Kristina Ohlsson

Forlag: Aschehoug
Utgivelsesår: 2016
Originaltittel: Stenänglar
Originalspråk: Svensk
Oversatt av: Elisabeth Bjørnson
Målform: Bokmål

Steinengler handler om Simona, en ung jente som skal bo hos mormoren sin i påskeferien. Mormoren bor alene i et stort, gammelt hus som pleide å være hotell. Simona gleder seg også til å treffe igjen vennene Billie og Aladdin som bor i nærheten, men ferien blir veldig annerledes enn hva Simona hadde sett for seg. Mormoren gir henne nemlig en gammel kassettspiller som kan ta opp lyder ingen andre kan høre, noe Simona ikke helt tror på, men hun prøver den likevel inne i det gamle huset til mormor. Det blir starten på et skummelt eventyr med stemmer ingen andre kan høre, mystiske steinstatuer som later til å røre på seg av seg selv, og gamle, glemte hemmeligheter som Simone og vennene hennes må nøste opp i.

Språket i boken er lett, det er mye luft mellom linjene, og kapitlene er korte.

Jeg fikk enten ikke med meg hvor gammel Simona og vennene hennes er, eller så kommer det ikke frem i teksten, noe som i så fall gjør at boken på enkelt vis unngår unødvendig innskrenking av aldersgruppen de appellerer til. Med forbehold om at alder ikke nevnes, og at det ikke bare er jeg som har sløvet meg gjennom boken, så vil jeg slå til med at den passer for lesere i alderen 8-13 år, med gjennomsnittlige leseferdigheter.

Steinengler er den første boken av Kristina Ohlsson som jeg har lest. Jeg har sett på enkelte av hennes tidligere utgivelser, men har aldri følt meg nysgjerrig nok til faktisk å lese dem. Dermed var det vel greit nok at jeg endelig fikk en unnskyldning til å plukke en av dem med meg. Omslaget på boken skapte en tydelig forventning om en skummel historie, en forventning som jeg syns forfatteren innfridde. Det var kanskje ikke nervepirrende grøss som slet ekstra på nervene, men så absolutt en historie som flere ganger ga meg noen herlige frysninger i nakken. Jeg fikk rett og slett litt «The Shining»-vibber. 

En herlig og ukomplisert leseopplevelse som for min del gjerne kunne vært enda skumlere, men som så absolutt var verdt tiden det tok å lese gjennom boken.

Anmeldelse skrevet av Martin Eidskrem, Farsund bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.