onsdag 11. mai 2016

Hva villmarka lærte meg

Skrevet av Øivind Berg og Lars Monsen

Illustrert av Christoffer Grav  
Forlag: Larsforlaget 
Utgivelsesår: 2016

Hovedinnhold
Dette er en samling historier om Lars sine turer i skog, hei og villmark. Det starter med ei fortelling om 9 år gamle Lars som overnatter i skogen alene. De påfølgende historiene omtaler ulike opplevelser Lars har hatt i naturen, enten alene eller sammen med gode venner. Lars er stadig på farten. Et sted står det at han har vært på tur 51 helger på rad. Til og med på julaften er han av gårde. Noen av beretningene er mer dramatiske enn andre, som den da Lars blir dratt under vannmassene i elva. Eller da Lars og lillebroren møter bjørn i Alaska.


Språk
Boken har et enkelt språk. Det er mange skildringer av natur og opplevelser.

Illustrasjoner
Boken har fine fargerike tegninger som er med på å illustrere handlingen.

Emne
Villmarksliv er hovedemnet i denne boken. Det handler om opplevelser knyttet til det å klare
seg i naturen, beherske terreng og farer, skaffe mat og ly for natten.

Alder boka passer for
Jeg mener boken passer for jenter og gutter fra 9 år og oppover. Friluftsmennesker vil nok
kjenne seg best igjen i historiene.

Vurdering
Lars Monsen er en friluftsmann som mange barn og unge kjenner igjen fra TV. Ideen om å
gjenskape noen av hans naturopplevelser i en bok, er god. Historiene er også troverdige, og
koselige. Men boken er på langt nær så spennende som Monsen sine ekspedisjoner. «Hva
villmarka lærte meg» blir omtalt som en spennende bok. «Mer spennende blir det ikke uten at
du opplever det selv» står det på baksiden av boken. Boken har absolutt potensiale for
spenning. For folk flest er det ikke hverdagskost å møte på en bjørn, eller nærmest drukne i ei
vill og farlig elv. Men for min del synes jeg det rett og slett blir for kjedelig. Kanskje fordi jeg
savnet et drivende språk som kunne øke leseopplevelsen. I tillegg inneholder historiene for
lite undring og for mye ren beskrivelse av det som skjer. Det er min mening. Det er dermed
ikke sagt at barna tenker på samme måte. «Hva villmarken lærte meg» vil ganske sikkert gi
mange unge en fin leseopplevelse.


Anmeldt av Kristin Merete M. Vikse, Lyngdal bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.