onsdag 18. november 2015

Luridiumstyven

Skrevet av Bobbie Peers

Aschehoug 2015

Bokmål


Hovedinnhold: William Wenton alias William Olsen bor i Norge under dekknavn i et hus overfylt med bøker. Bestefaren forsvant sporløst for åtte år siden, rett etter at de måtte flytte. William er fryktelig interessert i koder, og nå kommer «Umuligheten», verdens vanskeligste kode, til Norge.


Det er når William løser denne at ting begynner å skje. Han blir jaktet på, havner på institutt for posthuman forskning og mengden spørsmål han trenger svar på bare øker.

Språk: Godt, men en del vanskelige ord som «kybernetisk» og «orbatorium».

Genre: Science Fiction

Emne: Vennskap, teknologi, kodeknekking.

Vurdering: Jeg gledet meg veldig til denne boken, solgt inn til meg som en fantasy. Det er det altså ikke.  Jeg liker konseptet, men føler at forfatteren har prøvd å presse veldig mye inn på kort tid. Det går slag i slag, og jeg er egentlig tilhenger av høyt tempo, men det er et par ting jeg synes virker tvungent, og jeg skulle ønske boken hadde noen flere pustepauser.

Men for all del: Spennende og med godt tempo.

Boken passer for gode lesere fra ca. 10 år som ikke er skyggeredde.
 
Anmelder er Beate Bjørklund, Søgne bibliotek
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.