søndag 23. november 2014

I morgen er alt mørkt

av Sigbjørn Mostue
Cappelen Damm 2014
Bokmål

Hovedinnhold: «Det er rart med disse små tingene. Du aner ikke hvor stor pris du setter på dem, før det er for sent.» Slik starter denne apokalyptiske romanen, der handlingen er lagt til en svært nær fremtid, kanskje allerede i morgen. Brage er som tenåringer flest, spiller fotball, bekymrer seg for tentamen, forelska i den pene jenta i klassen. Det fortsetter selv etter nyhetssendingene fra Japan om rasende horder med en unaturlig oppførsel, som senere viser seg å skyldes parasitten MTG. Det når jo ikke oss…

Etter hvert som de «forrykte» sprer seg over verden vokser panikken i Norge. Når smitten omsider kommer til Norge gjemmer folk seg på hytta, eller sperrer seg inne hjemme. Brages mor er lege og må på jobb, de andre spikrer igjen vindu og gjemmer seg hjemme. Hvordan smitten spres, og hvem den neste er som blir forrykt vet ingen.

Språk: Godt
Genre: Skrekk/Dystopi
Emne: Epidemi/Pandemi, Fremtidssamfunn, Apokalypse, Overlevelse.

Vurdering: Jeg er ikke spesielt begeistret for skrekk-sjangeren, men da siste side var lest syntes jeg dette var en god, drivende spennende historie. Boken gav meg assosiasjoner til Resident Evil og The Walking Dead (selv om boken er klar på at det ikke er zombier).

Begynnelsen var litt kjedelig, men hintet om hva som skulle komme. Og jeg følte snart med Brage i usikkerheten Norge rammes av etter hvert som MTG rykker frem over verden. Dette bygger på seg til en malstrøm av følelser, og jeg blir dratt med i alt. Jeg biter negler når Brage får nærkontakt med de forrykte. Jeg håper at alt skal gå bra med dem han bryr seg om, jeg lurer på om han kan få den uoppnåelige jenta og ved hver nær-døden-opplevelse lurer jeg på om det i det hele tatt er noen redning. Handlingen dro meg fremover og var umulig å legge fra seg, og jeg ble gledelig overrasket over en uventet vri eller to.

Anbefales!

Boken passer for ungdom fra ca. 14 år

Beate Bjørklund, Søgne bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.