mandag 12. mai 2014

Zombie-Bjarne

Av Sigbjørn Mostue
Illustrert av Ketil Bleidin.
Cappelen Damm 2013.


Hovedinnhold:
Emma og Emil er tvillinger. Emma liker å surfe på nettet mens Emil liker å spille dataspill. Naboen deres er en sur og gretten eldre herremann ved navn Bjarne og er rektor på skolen deres.

Normalt pleier Bjarne å feire jul hjemme, men i år skal han til Karibia. Han har kjøpt nytt videokamera, men på vei hjem fra butikken begynner det å snø og bakken blir glatt. Da Pus, hunden til Emma og Emil, bjeffer mot den syklende Bjarne, skvetter Bjarne til og velter sykkelen, det nye videokameraet blir ødelagt og Bjarne blir enda mer gretten enn vanlig. Emma som betrakter det hele gjennom vinduet får veldig dårlig samvittighet. Emma overtaler faren til å la Bjarne låne deres videokamera, siden de ikke rekker å erstatte det som gikk i stykker før Bjarne drar til Karibia samme kveld.

I løpet av romjula kommer det et merkelig innslag på nyhetene. En zombie er blitt observert på et cruiseskip. Zombien prøvde å spise hjernen til en liten gutt. Noen dager senere oppdager Emma at det kommer lys fra nabohuset. Kanskje de kan få tilbake videokameraet slik at de kan filme årets juletre før det tas ned. Emma, Emil og Pus tar seg en tur bort til naboen og får seg tidenes største overraskelse. Bjarne er fryktelig tynn, huden virker som om den er blitt flere nummer for stor for kroppen, og huden hans er blitt grå. Øynene er blitt store og gule. Neglene har blitt lange og har fått samme farge som øynene. I tillegg til alt dette kommer det en søt og råtten stank fra ham.

Emma innser at rektoren må være syk og kjenner på panna hans, den er iskald. Idet Emma skal til å hjelpe Bjarne i seng griper han rundt hodet hennes og åpner et siklende gap. Heldigvis er Bjarne fortsatt redd for Pus som setter i å bjeffe og knurre mot Bjarne slik at de kommer seg vekk.

Bjarne har klart å fornærme innbyggerne i en Haitisk landsby og har dermed blitt gjort til en zombie som straff. Selv om Bjarnes nye diett består av hjerner, helst barnehjerner, så kan han også spise gelé, så lenge han tror det er hjerner. Emma og Emil innser at de kan utnytte situasjonen til sin fordel ved å få Zombie-Bjarne til å forandre skoleetiketten. Drømmer om fritimer hele dagen med filmtitting, godteri og brus er nå absolutt en mulighet. Så var det bare å få Zombie-Bjarne inn på skolen uten at noen barnehjerner blir fortært og ingen av lærerne merker noe...

Emne: 
Humor, spenning, zombier, skole og ansvar.

Målgruppe:
Alder boka passer for: 9/10 – 14 år.

Vurdering: 
Jeg ELSKER skrekksjangeren. Jo mer blod og gørr jo bedre. Det er bare en del av skrekk-sjangeren jeg ikke helt har sansen for; zombier. De er treige, dumme og tenker bare på ÉN ting, hjerner. Jeg har ikke tall på hvor mange zombie-filmer jeg rett og slett har skrudd av fordi jeg har syntes at de har blitt for dumme. Men noen zombie-filmer har jeg faktisk likt; Død snø, Shaun of the dead og Warm bodies også at jeg ELSKER spillet Plants vs. Zombies. Også må jeg ikke glemme at jeg er stor tilhenger av Pride and prejudice and zombies. Hvor vil du hen med alt dette zombie-pratet lurer du sikkert på. Vel, jeg liker zombier når de ikke skal være skumle, men morsomme. Zombie-Bjarne er en slik bok, den er ikke skummel, ikke egentlig, men den er morsom. Jeg er til tider mer redd for de andre lærerne, Pus og skolens største bøller enn jeg skremmes av den hjernespisende rektoren, han er jo bare sulten stakkar.

Jeg har ikke prøvd ut denne boka til høytlesning ennå, men jeg gleder meg til å prøve, for jeg tror den vil fungere utmerket.

Caroline Louise Gabrielsen, Kristiansand folkebibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.