mandag 12. mai 2014

Tryllemannen

Av Bjørn Ingvaldsen
Gyldendal 2014
Bokmål
134 sider


Det lyner ute. Og jeg tenker på Tryllemannen. Jeg vet ikke når jeg hørte om Tryllemannen første gang. Sikkert lenge før jeg kunne snakke selv, kanskje før jeg kunne snakke. Alle snakket om ham. Men ingen trodde på det. Det var slikt andre skremte oss med.

Slik starter Bjørn Ingvaldsen sin vare roman om et vanskelig tema. Vi møter Otto som ikke er med de andre. De andre får ikke være sammen med han, derfor går han mest for seg selv. Han samler flasker og skaffer seg ting på sin egen måte. Otto bor sammen med mor. Hun er sosialklient og tar seg dårlig av gutten sin. Otto får beskjed om ikke finne på noe tull. Han gjør ikke det. Han er i skogen.

Tryllemannen bor i en hule på en høyde blant trærne. Han lokker til seg barn med sjokolade og trylletriks. Ingvaldsen går ikke i detaljer, men bruker ord som naken og myke mager, at Otto kjenner pusten hans, lukten hans, munnen hans. At alt dette er en hemmelighet. Otto og Tryllemannens hemmelighet.

Handlingen strekker seg over få uker fra like før skoleslutt til litt inn i sommerferien. Otto bor på et tettsted som ligger ved en stor skog. Her er skole, kjøpesenter, gågate, bensinstasjon og strand. Otto skulle ønske at de hadde en liten båt. Da kunne de reise utover fjorden og bade. Kanskje vi kan gå på badestranda i morgen, sier mora. De gjør ikke det.

Språket er lett og flytende. Setningene er korte. Hovedpersonen trer frem for oss som en skikkelse det er lett å kjenne seg igjen i. Ikke minst om en selv er ung og følsom. Boka får mest liv i de avsnitt hvor Tryllemannen viser frem noen av sine trylletriks. Ordene kanskje, sikkert og vet ikke blir mye brukt. De beskriver godt den usikkerheten som er Ottos virkelighet.

Aldersgruppe? Umiddelbart tenker jeg at denne boka passer best for 11-12 år og oppover. Jeg vil gjerne skåne de yngste. Samtidig vet jeg at en slik roman kan fungere som en døråpner og være med på å sette ord på vonde hemmeligheter. Jeg opplever boka som var og forsiktig samtidig som den er sterk og til tider provoserende.

Jeg blir opprørt av å lese om svik og hva som kan skje når alle rundt en svikter. Jeg mener at Tryllemannen er en viktig bok om omsorgssvikt, seksuelle overgrep og ensomhet.

Kirsten Moi Øvstedal, Flekkefjord bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.