mandag 12. mai 2014

Sammen skal vi holde himmelen

av Ellen Fjestad Schibsted
Schibsted 2012
Bokmål


Hovedinnhold:
En motorsykkelulykke er begynnelsen på det hele. Møtet mellom Gard og Luka. Han er 19 år, har blå øyne, kjører motorsykkel og er trommis. Hun er 17 år, sortkledd, miljøaktivist og kunstner.
De føler seg begge utenfor samfunnet og kjenner seg igjen i hverandre. Ingen av dem drømmer om å bli gamle, tvert i mot føler de seg utslitt allerede. Det blir en hjerterå kjærlighetsfortelling.

Emne: Kjærlighet

Språk: Malerisk og poetisk. Veldig godt skrevet.

Vurdering:
Jeg liker måten boken er skrevet på, måten fortellingen stiger frem, som en godt skrevet symfoni. Spesielt liker jeg forfatterens innsikt i karakterenes følelser og personlighet. Boken stiller spørsmål ved leserens verdisyn, og det er flere steder jeg blir sittende å tenke over egne verdier. Fortellingen har god fremdrift og jeg er med hele veien, selv om det er noen av valgene deres jeg ikke kan være enig i.

Forfatteren vant Schibsteds manuskonkurranse for barn og ungdom med denne boken, og det kan jeg godt forstå. Jeg stiller meg derimot litt uforstående til at dette skal bli en trilogi ettersom historien føles avsluttet.

Jeg tenker boken vil passe til ungdom fra 15 og oppover. Kanskje særlig til leserne av "Store følelser" (Green m.fl.)

Beate Bjørklund, Søgne bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.